Praktyka i badania wskazują, że najbardziej innowacyjne pomysły często pochodzą od pracowników firmy najmłodszych stażem i tych w środku hierarchii. Jest to zgodne z intuicją. Świeże spojrzenie tych pierwszych oraz codzienne doświadczenia tych drugich mogą łatwo wskazać wyzwania i inspirować do możliwych ulepszeń.

Wykorzystanie tego potencjału jest na wyciągnięcie ręki każdego menedżera. Wystarczy wdrożyć proste rozwiązania. Jest tylko kwestią czasu, kiedy ich regularne i staranne stosowanie przyniesie oczekiwane rezultaty. Poniżej prezentujemy kilka inspiracji do tego, jak można rozwijać innowacje na bazie doświadczeń pracowników przy jednoczesnym wzmocnieniu ich motywacji.

  • Regularne organizuj spotkania poświęcone tylko dyskusji nad obszarami wymagającymi poprawy. Pozwalaj zespołowi rozwiązywać problemy z wspólnie budowanej listy. Stwórz atmosferę pozwalającą na szczere wyrażanie opinii. Pamiętaj, że celem tego działania nie jest nastawienie na wynik, ale ugruntowanie w waszej firmie praktyki wspólnego poszukiwania rozwiązań. Nagradzaj (niekoniecznie materialnie) pomysłodawców zaakceptowanych pomysłów i tłumacz powody odrzucenia pomysłów, aby nie tracić motywacji.
  • Wykorzystuj wszystkie wydarzenia o charakterze networkingowym i warsztatowym organizowane w Twojej okolicy. Daj pracownikom możliwość uczestniczenia w projektach i konkursach. W konsekwencji będą oni nawiązywać współpracę i wymieniać wiedzę z osobami o podobnych poglądach. Pobudzi to ich wyobraźnię i zachęci do tworzenia innowacji w Twojej organizacji.
  • Dbaj o to, aby na zbieraniu pomysłów się nie kończyło. Pracownicy widząc, że wdrażasz innowacje będą chętniej podpowiadali nowe rozwiązania. Widząc, że pomysły, za które nawet zostali pochwaleni, odsuwane są „na później” nie będą chcieli przynosić nowych. Większość ludzi jest z natury motywowana po prostu przez poczucie, że ich pomysły i rozwiązania są uznawane i realizowane. Kultura, która tego nie robi, powoduje apatię pracowników, a to zabójca innowacji.
  • Otwórz się na potencjał otoczenia Twojej firmy. Rozmowy z dostawcami, klientami, członkami klastra czy lokalnym inkubatorem mogą być inspiracją do nowych rozwiązań, których wcześniej nie brałeś pod uwagę.

Te i wiele innych metod pobudzania innowacyjności zadziała, jeżeli Twoja firma posiada strategię organizacyjną.

Udało się nam Ciebie zainspirować, zadzwoń lub napisz do nas!

W Instytucie Innowacyjności Polska posiadamy narzędzia, które pomogątwojej organizacji w zarządzaniu innowacyjnością. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcesz, aby twoje kompetencje i umiejętności tworzenia innowacji zostały jeszcze lepiej rozwinięte:

Instytut Innowacyjności Polska
piotr.fic@ininpolska.pl
tel. kom. + 48 698 660 055

lub

tomasz.hoffmann@ininpolska.pl
tel. kom. + 48 667 637 068