Czy wiesz, że: w Europejskim Rankingu Innowacyjności 2017 Polska zajmuje 25. miejsce na 28 krajów. W porównaniu do z 2016 spadliśmy o dwie pozycje!

5 mitów na temat innowacji, czyli czym naprawdę są i nie są innowacje?

Innowacje to nadal przedmiot wielu dyskusji i debat. Często słyszymy to słowo odmieniane przez wszystkie przypadki. I mimo, że tak często używamy pojęcia innowacje – to nadal zdajemy się nie do końca je rozumieć. Wynika to z faktu, że innowacja jest zagadnieniem bardzo szerokim, obejmującym działania w wielu obszarach – zarówno technicznych, ekonomicznych, finansowych jak i organizacyjnych oraz marketingowych.  Jednak, z drugiej strony można ją sprowadzić do: „lepsze, sprawniejsze, unowocześnione… i co najważniejsze wdrożone, skomercjalizowane”.

Mit 1. Innowacja to przełomowy pomysł

Nieprawda! Nie trzeba wymyślić na nowo koła, by być innowacyjnym. Innowacje można generować w obszarze produktu i technologii (najczęściej z tym kojarzymy innowacje), ale też organizacji i marketingu. Czasem nawet usprawnienia (tzw. pomysły racjonalizatorskie) dają ogromny efekt i przyspieszają rozwój biznesu. Dziś chyba wszyscy rozumieją, że skuteczna innowacja musi być związana nie tylko z pozytywnymi efektami technicznymi, ale i ekonomicznymi. Nierozłącznym elementem innowacji jest komercjalizacja (i to skuteczna!). Bo bez komercjalizacji nie ma innowacji. Bez urynkowienia nowości można mówić co najwyżej o wynalazku, a tych półki są pełne. Tylko co z tego?

Mit 2. „Innowacje dotyczą tylko działów R&D czy rozwoju produktów!”

Nie! Innowacja to coś więcej niż tylko tworzenie fajnych przedmiotów! To nie tylko „kieszonkowy, ekologiczny, korzystający z odnawialnych źródeł energii, wegański, autonomiczny samochód”. Innowacja odnosi się w równym stopniu do modeli biznesowych, sieci, systemów, procesów, usług, kanałów, wrażenia klienta i wielu, wielu innych! To oznacza, że innowacja nie jest wyłącznie domeną specyficznych ludzi! Gdziekolwiek jesteś w organizacji, cokolwiek robisz, masz możliwość, umiejętność i wręcz obowiązek wychodzenia z nowymi pomysłami! I to niezależnie, czy dysponujesz zapleczem badawczo-rozwojowym, czy nie.

Mit 3. „Innowacyjna organizacja to ta, która ma pomysłowych pracowników”

Oczywiście, że nie! Innowacyjna organizacja powinna się charakteryzować powtarzalnymi procesami, a innowacja polega na robieniu nowych rzeczy w celu poprawy, dodania lub wymyślenia wartości. Taki rodzaj innowacyjności jest niezwykłą umiejętnością, a nawet wyzwaniem dla managerów i liderów w organizacji, która w obecnych warunkach rynkowych chce być konkurencyjna. Mądry lider przyzna, że na styku wydajności i efektywności jest konflikt; sztuką jest nauczenie się jednoczesnego myślenia organizacyjnego i myślenia innowacyjnego.

Mit 4. „Ponoszenie ryzyka innowacji się nie opłaca”  

Wręcz przeciwnie! Innowacje nie gwarantują wielkiego sukcesu, nawet małego nie gwarantują. Innowacjom zawsze towarzyszy ryzyko. Myśląc i działając innowacyjnie – myślimy i działamy w nowy sposób; mylimy się, odnosimy niepowodzenia… ale uczymy się przez to nasze działanie! Warto więc działać i myśleć innowacyjnie zawsze, od początku, nawet w kwestii rzeczy małych, w warunkach niskiego ryzyka, uznając błędy i prowadząc dyskusje – kreujemy w organizacji kulturę innowacji!

Mit 5. „Innowacje nie dotyczą mojej branży!”

Oczywiście, że innowacje dotyczą każdego sektora! To jeden z najczarniejszych mitów innowacji; „Taaak, innowacje są ważne, jestem za! Ale myślenie innowacyjne w mojej branży? Nie!” Bo… i tu możemy wymieniać wiele powodów! Na przykład: „Moja branża działa tradycyjnie”, „Mamy zbyt proste produkty/usługi, żeby myśleć o innowacjach”, „Nie, w mojej firmie trzeba pracować, a nie bujać w innowacyjnych obłokach!” Cokolwiek sprawia, że powstrzymujesz się przed myśleniem/działaniem innowacyjnym, musisz to przezwyciężyć. Jeśli każdy w twojej organizacji czeka na to, że ktoś inny zacznie działać innowacyjnie, możesz czekać długo. A konkurencja nie śpi! Postawa przywódcza w innowacjach jest kluczowa. Na pewno stanowisz dla kogoś wzór do naśladowania, jesteś czyimś liderem; pamiętaj, że podejmowanie działań oznacza bycie odważnym, wytrwałym i innowacyjnym, a ty masz szansę zainspirować organizację swoją postawą!

Chcesz wprowadzić działania innowacyjne w swojej organizacji? Zadzwoń lub napisz do nas!

Zapraszamy do kontaktu i do lektury naszych tekstów, jeśli chcesz, aby twoje kompetencje i umiejętności tworzenia innowacji zostały rozwinięte.

W Instytucie Innowacyjności Polska posiadamy narzędzia, które pomogątwojej organizacji w zarządzaniu innowacyjnością. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcesz, aby twoje kompetencje i umiejętności tworzenia innowacji zostały jeszcze lepiej rozwinięte:

Instytut Innowacyjności Polska
piotr.fic@ininpolska.pl
tel. kom. + 48 698 660 055

lub

tomasz.hoffmann@ininpolska.pl
tel. kom. + 48 667 637 068